Wał napędowy w samochodzie składa się z wielu elementów. Ma kształt walca i wykonany jest ze stali lub aluminium. Od niedawna można także spotkać wały wykonane z włókna węglowego. Ta część samochodowa może być także złożony z kilku elementów lub być wykonany z jednej części.
Jednym z najważniejszych elementów wału napędowego jest złącze kołnierzowe, które odpowiada za przejęcie mocy z jednostki napędowej. Kolejna część wału to przegub krzyżakowy. Ton on łączy poszczególne elementy ze sobą i jest osadzony na specjalnych widełkach. Korpus z kolei łączy styka ze sobą wszystkie te elementy, a specjalne łączenia zabezpieczają konstrukcję przed niechciany przesuwaniem się.
Wał napędowy mocowany jest do skrzyni biegów z jednej strony. Z drugiej strony podłączony jest do napędzanej osi, która przekazuje moment obrotowy na koła.
Wał, tak samo jak i inne części znajdujące się w samochodzie, musi być regularnie sprawdzany. Ta część jest szczególnie ważna, jeśli chodzi o kontrole, ponieważ wał napędowy podlega częstym siłom i przeciążeniom. Jest to część samochodu, która może ulec zniszczeniu na skutek nieprawidłowego używania lub błędów serwisowych. Dlatego tak ważne jest, aby w czasie okresowych przeglądów nie zapomnieć o sprawdzeniu stanu technicznego i tej części.
Wał napędowy to element samochodu jak każdy inny. Dlatego też i on może ulec uszkodzeniu. Tak jak zostało to wcześniej wspomniane, jest to część, która często poddawana jest dużej sile i sporym przeciążeniom.
Musisz wiedzieć, że ani kierowcy, ani mechanicy nie poświęcają tej części nadmiernej uwagi. Wały napędowe postrzegane są jako elementy proste w obsłudze, które nie wymagają specjalistycznej wiedzy. Nie jest do końca prawda. Wały napędowe nie są całkowicie bezobsługowe i również trzeba ich doglądać, żeby zminimalizować ryzyko wystąpienia awarii.
Istnieją dwie powszechne usterki wałów napędowych.
Pierwsza usterka dotyczy nieprawidłowego wyważenia całej konstrukcji oraz problemów z podporami. Do tej awarii może przyczynić się także uderzenie mechaniczne, np. po kolizji z innym pojazdem. Niekiedy kierowcy zrzucają winę na złą jakość samych podpór, ale to nie musi być ostateczny powód awarii. W przypadku tego typu uszkodzenia wałów należy poddać je regeneracji.
Nierzadko zdarza się również, że dochodzi do nierównoległości pomiędzy osią czynną a bierną wału napędowego. To zjawisko dotyczy szczególnie uszkodzenia przegubu krzyżakowego (tzw. wału Kardana).
Konieczne jest zatem szczególne kontrolowanie tych dwóch prawdopodobnych awarii. Nie należy zapominać o wyważeniu całego układu napędowego, a także prawidłowego ustawienia sprzęgieł względem siebie. Wszystkie prace kontrolne trzeba przeprowadzać z niezwykłą precyzją oraz zgodnie z instrukcjami producenta konkretnych wałów napędowych.
Jeśli już dojdzie do awarii walu napędowego istnieje kilka możliwości, co można z nim zrobić. Jednym z najlepszych wyjść jest po prostu demontaż wału napędowego i wymiana na nowy, sprawny model. Dzięki temu kierowca może mieć pewność, że w jego samochodzie została zainstalowana zupełnie nowa część, która nie ulegnie awarii w najbliższym czasie. Poza tym można oczywiście zregenerować wał napędowy u mechanika samochodowego lub w serwisie.
Wiele osób zastanawia się jaki jest koszt naprawy tej części samochodowej. Na to pytanie niestety nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ wszystko zależy od kilku czynników. Są to: model samochodu, marka, rocznik oraz oczywiście miejsce, gdzie zostanie dokonana naprawa lub demontaż wału napędowego.
Zapoznaj się również z ofertą wyważania wałów napędowych na Śląsku!