Tel: 881-483-053

Mail: [email protected]

Odbiór wałów na terenie Wrocławia GRATIS

Budowa wałów napędowych

Budowa wałów napędowych – wszystko, co warto wiedzieć

W jaki sposób transportowana jest energia napędowa z silnika do mostu napędowego w układzie napędu klasycznego? Poprzez wał napędowy. Budowa tego elementu stanowi, więc kluczową rolę w pojazdach silnikowych. Zobacz jak skonstruowana jest ta część. Znajomość wału może pomóc ci w zdiagnozowaniu usterek, związanych z jego działaniem. Z naszym doświadczeniem będziesz mógł z kolei liczyć na skuteczną ich naprawę!

Wał napędowy w samochodzie

Konstrukcja wałów musi być mocna i trwała, bo elementy te łączą silniki i mosty napędowe. Budowa jest wzmocniona, bo każda część poddawana jest ogromnej pracy, ze względu na wysoki moment obrotowy i energię pochodzącą z jednostki napędowej. Wieloletnie doświadczenie pracy z tymi elementami pomaga nam teraz dokładnie opisać jego konstrukcję, co pomaga nam w późniejszej regeneracji wałów napędowych.

Wał napędowy animacja

źródło obrazka: Pinterest.com

Budowa wałów napędowych –  trwała i zaawansowana jednocześnie

Wał napędowy w samochodzie złożony jest z wielu elementów, z których każdy ma do wykonania szereg zadań. Pamiętaj, że konstrukcja musi być spójna i działać poprawnie. Wał jest jednym z najbardziej rotujących podzespołów w budowie pojazdu. Jego usterka przenosi się na drgania pojazdu, uszkadzając kolejne elementy jego konstrukcji.

Wały napędowe: budowa

Na wał napędowy składa się np.:

  • Złącze kołnierzowe – to pierwszy element konstrukcyjny wału. Bezpośrednio przyjmuje moc przekazywaną z jednostki napędowej. Z jednej strony jest przymocowane do skrzyni biegów, a z drugiej do mostu.
  • Przegub krzyżakowy (w przypadku wałów Kardana, inne wały mają inne łączenia) – budowa tego elementu jest stosunkowo prosta. Ma kształt krzyża, który łączy elementy, tkwiąc w ich widełkach. Całość umocowana na łożyskach, a przed wypadnięciem chronią go pierścienie. Inaczej zwany jest przegubem Kardana. Budowa przegubu krzyżakowego łączy się ze złączem kołnierzowym i złączem rurowym po obu stronach wału.
  • Złącze rurowe – służy do umocowania korpusu wału w przegubie.
  • Korpus wału – to element właściwy konstrukcji. Budową przypomina rurę. Ma bezpośredni styk z połączeniami przesuwnymi
  • Połączenia przesuwne – zabezpieczają przed względnym obrotem, który może być zjawiskiem wywołanym przez moment skręcający

Bazując na wiedzy, doświadczeniu i możliwościach technicznych, podczas analizy pracy testujemy każdy element, który mają w swojej konstrukcji wały napędowe. Budowa tego elementu nie jest dla nas tajemnicą i dzięki temu szybko diagnozujemy, a następnie regenerujemy część. Większość elementów budowy wału napędowego da się bowiem wymienić lub naprawić.

Rodzaje wałów

W motoryzacji budowa mostu napędowego zmienia się dość dynamicznie, stąd inżynierowie musieli opracować również różne wersje wałów. Te mogą różnić się przegubem: część stosowanych w motoryzacji wałów stosuje przegub Kardana, niekiedy stosowane są również przeguby Rzeppa i Weissa (kulowe), Tracta (dwie płaskie widełki) czy Birfielda (bazującego na pracy prowadnic)

Poza tym w pojazdach stosowane są również inne rodzaje wałów w tym m.in. omawiany wał napędowy, wał korbowy i wał giętki.

Wał napędowy w aucie