Tel: 881-483-053

Mail: [email protected]

Odbiór wałów na terenie Wrocławia GRATIS

Budowa wałów napędowych

Co to jest wał napędowy?

Wał napędowy to w gruncie rzeczy jedna z najważniejszych części samochody. Dlaczego? Ponieważ ma ona realny wpływ na jego prawidłową pracę, a w szczególności jego napędu. Wał napędowy stanowi podstawę każdego podjazdu, który napędzany jest na tylną oś.

A za co odpowiada? Pozwala na przeniesienie momentu obrotowego z silnika do miejsca docelowego, czyli w konsekwencji do poruszania kół jezdnych. Wały napędowe umożliwiają także bezstratną transmisję energii mechanicznej, dzięki swojemu skomplikowanemu mechanizmowi.

Sama konstrukcja wału jest wytrzymała i zazwyczaj odznacza się dość dużą żywotnością. Wszystko dlatego, że musi wytrzymywać spore przeciążenia, a co za tym idzie setki tysięcy przejechanych kilometrów.

Podsumowując, wał napędowy jest kluczowym elementem układu przeniesienia napędu, odpowiedzialnym za przekazywanie napędu z silnika do mostu napędowego.

Budowa wałów napędowych – wszystko, co warto wiedzieć

W jaki sposób transportowana jest energia napędowa z silnika do mostu napędowego w układzie napędu klasycznego? Poprzez wał napędowy. Budowa tego elementu stanowi, więc kluczową rolę w pojazdach silnikowych. Zobacz jak skonstruowana jest ta część. Znajomość wału może pomóc ci w zdiagnozowaniu usterek, związanych z jego działaniem. Z naszym doświadczeniem będziesz mógł z kolei liczyć na skuteczną ich naprawę!

Wały napędowe to część samochodu, która może wydaje się przestarzała. Jednak wciąż mają one swoje miejsce w pojazdach, szczególnie tych rajdowych i terenowych. Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się więcej o tym samochodowym elemencie, począwszy od podstaw, a kończąc na najbardziej szczegółowych informacjach.

Wał napędowy w samochodzie

Konstrukcja wałów musi być mocna i trwała, bo elementy te łączą silniki i mosty napędowe. Budowa jest wzmocniona, bo każda część poddawana jest ogromnej pracy, ze względu na wysoki moment obrotowy i energię pochodzącą z jednostki napędowej. Wieloletnie doświadczenie pracy z tymi elementami pomaga nam teraz dokładnie opisać jego konstrukcję, co pomaga nam w późniejszej regeneracji wałów napędowych.

Wał napędowy animacja

źródło obrazka: Pinterest.com

Budowa wałów napędowych –  trwała i zaawansowana jednocześnie

Wał napędowy w samochodzie złożony jest z wielu elementów, z których każdy ma do wykonania szereg zadań. Pamiętaj, że konstrukcja musi być spójna i działać poprawnie. Wał jest jednym z najbardziej rotujących podzespołów w budowie pojazdu. Jego usterka przenosi się na drgania pojazdu, uszkadzając kolejne elementy jego konstrukcji.

Z jakich elementów składa się wał napędowy?

Na wał napędowy składa się np.:

  • Złącze kołnierzowe – to pierwszy element konstrukcyjny wału. Bezpośrednio przyjmuje moc przekazywaną z jednostki napędowej. Z jednej strony jest przymocowane do skrzyni biegów, a z drugiej do mostu.
  • Przegub krzyżakowy (w przypadku wałów Kardana, inne wały mają inne łączenia) – budowa tego elementu jest stosunkowo prosta. Ma kształt krzyża, który łączy elementy, tkwiąc w ich widełkach. Całość umocowana na łożyskach, a przed wypadnięciem chronią go pierścienie. Inaczej zwany jest przegubem Kardana. Budowa przegubu krzyżakowego łączy się ze złączem kołnierzowym i złączem rurowym po obu stronach wału.
  • Złącze rurowe – służy do umocowania korpusu wału w przegubie.
  • Korpus wału – to element właściwy konstrukcji. Budową przypomina rurę. Ma bezpośredni styk z połączeniami przesuwnymi
  • Połączenia przesuwne – zabezpieczają przed względnym obrotem, który może być zjawiskiem wywołanym przez moment skręcający

Bazując na wiedzy, doświadczeniu i możliwościach technicznych, podczas analizy pracy testujemy każdy element, który mają w swojej konstrukcji wały napędowe. Budowa tego elementu nie jest dla nas tajemnicą i dzięki temu szybko diagnozujemy, a następnie regenerujemy część. Większość elementów budowy wału napędowego da się bowiem wymienić lub naprawić.

Jakie są rodzaje wałów napędowych w aucie?

W motoryzacji budowa mostu napędowego zmienia się dość dynamicznie, stąd inżynierowie musieli opracować również różne wersje wałów. Te mogą różnić się przegubem: część stosowanych w motoryzacji wałów stosuje przegub Kardana, niekiedy stosowane są również przeguby Rzeppa i Weissa (kulowe), Tracta (dwie płaskie widełki) czy Birfielda (bazującego na pracy prowadnic)

Poza tym w pojazdach stosowane są również inne rodzaje wałów w tym m.in. omawiany wał napędowy, wał korbowy i wał giętki.

Polecane wały napędowe